Wat is Affiliate Marketing?
Een aantrekkelijke manier voor adverteerders en publishers om geld te verdienen
Affiliate Marketing uitgelegd
Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing of online marketing waarbij een adverteerder zijn partners, die we affiliates noemen, beloont voor gegenereerde verkopen of leads (zoals lidmaatschappen, abonnementen of aangevraagde offertes) die deze affiliate heeft aangeleverd aan de adverteerder.
Affiliates, die ook vaak publishers worden genoemd omdat zij de advertenties publiceren, kunnen deze leads of verkopen bewerkstelligen door onder andere advertenties van adverteerders op hun website, social media platforms of in apps te plaatsen. Als er uit het doorverwijzen van klanten naar de adverteerders een verkoop of lead volgt, ontvangt de publisher hiervoor een financiële vergoeding van de adverteerder.
In veel gevallen worden niet alleen “keiharde” financiële KPI’s beloond, maar ook kliks of pageviews worden vaak betaald. Voorbeelden van typische affiliateconcepten zijn bijvoorbeeld vergelijkingssites, cashbacksites of nieuwsbrieven maar ook veel blogs over specifieke onderwerpen fungeren als publisher voor adverteerders in die specifieke branche.
Deze partijen zijn betrokken bij affiliate marketing
Affiliate marketing is in de eerste plaats natuurlijk een verbond tussen een adverteerder en een zogenaamde publisher, de partij die de advertenties op zijn platform (website, social media, app) plaatst. Maar vaak zijn er nog andere partijen bij betrokken. Die laten we hier even kort de revue passeren.
De affiliate adverteerder
De partij die adverteert via affiliate marketing is meestal een partij die zelf haar producten en diensten aanbiedt op internet. Vaak is dat een webwinkel waar producten of diensten worden verkocht. Het kunnen echter ook adverteerders zijn hun boodschap willen overbrengen en lezers op hun site willen ontvangen. De affiliate adverteerder stelt promotiemateriaal beschikbaar voor de affiliate (de publisher). Dit kunnen bijvoorbeeld reclamebanners, tekstlinks of (boekings-)formulieren zijn. De adverteerder bepaalt vooraf wat voor vergoeding er wordt uitgekeerd bij welke acties. Vaak is dat in de vorm van een percentage van het door de klant afgerekende bedrag, maar het kan ook een vast bedrag in euro’s of dollars zijn. Dat zie je vaak terug bij leadcampagnes (bijvoorbeeld inschrijvingen voor een nieuwsbrief).
De publisher of affiliate
Affiliates, in het Nederlands ook wel uitgevers genoemd, kunnen met behulp van het door de adverteerders ter beschikking gestelde promotiemateriaal bezoekers doorsturen naar de adverteerder. Wanneer hierdoor een actie plaatsvindt in de webwinkel of op de website van een adverteerder zal de publisher hiervoor de vooraf vastgestelde vergoeding ontvangen. Voor veel blogs en fora is dit een verdienmodel. Soms voor “erbij”, maar soms is dit ook de reden om een website te hebben en in stand te houden. Jij zorgt voor een lezerspubliek, bijvoorbeeld via een ijzersterke SEO. Sommige van jouw bezoekers gaan vervolgens door naar de adverteerders op jouw site en doen daar een aankoop. Daarmee verdien je dan geld door commissies te verdienen.

Affiliate-netwerken (tussenpersonen)
Grote adverteerders, denk aan bol.com en Amazon, hebben hun eigen affiliateprogramma’s. Daar kunnen uitgevers zich op inschrijven en daar hun campagnemateriaal gebruiken. De meeste adverteerders hebben echter die mogelijkheid niet en maken gebruik van een zogenaamd affiliate-netwerk. Dit is de verbindende schakel tussen adverteerders en affiliates. Affiliate-netwerken zorgen voor afhandeling van betalingen aan affiliates en het meten van de transacties (verkopen, clicks, views en leads) in hun software. Dat gaat vaak met behulp van het plaatsen van een cookie.
Affiliate-netwerken maken het mogelijk voor affiliates om meerdere adverteerders te promoten én voor adverteerders om bij meerdere publishers te adverteren. En dit allemaal binnen één interface. Daarmee bieden ze een grote toegevoegde waarde.
Vaak bereik je op die manier als buitenlandse adverteerder ook gemakkelijk Nederlandse klanten, of andersom, kunnen Nederlandse publishers buitenlandse campagnes promoten die Nederlanders willen bereiken.
Bekende Affiliate netwerken die in Nederland actief zijn, zijn TradeTracker, Daisycon en Awin. Zowel adverteerders als publishers kunnen zich bij meerdere platforms tegelijkertijd aansluiten. Deze platforms verdienen op hun beurt geld door een klein deel van de commissie die wordt uitbetaald te behouden.
commissiestructuur bij affiliate marketing
Bij affiliate-marketing wordt gewerkt met een vergoeding op basis van no cure, no pay. Dat houdt dus in dat een affiliate slechts wordt betaald als hij de dienst tot een goed einde heeft gebracht, dus als er daadwerkelijk een conversie (aankoop of andere gebeurtenis) plaatsvindt bij de adverteerder. Dat maakt het voor adverteerders zeer aantrekkelijk ten opzichte van bijvoorbeeld SEA, waarbij je aan google betaald voor vertoningen of kliks, ongeacht of dat leidt tot een verkoop of lead. De gemiddelde vergoeding ligt tussen 5-10%.
Er zijn meerdere soorten vergoedingen in affiliate-marketing. De meest voorkomende zijn:
- Cost per click (CPC). Dit staat los van het aantal gegenereerde verkopen of leads. Er wordt namelijk een vast bedrag – vaak enkele centen – uitgekeerd per klik op het promotiemateriaal (de banner- of tekstlink) van de adverteerder.
- Cost per lead (CPL). Een lead-vergoeding wordt uitgekeerd wanneer een bezoeker via de affiliate contact opneemt met de adverteerder door bijvoorbeeld een formulier (denk aan inschrijving voor een nieuwsbrief) in te vullen. Dit hoeft niet direct te leiden tot omzet, zoals bij CPS (Cost-per-sale). Het doorverwijzen van een potentiële klant is voldoende. Vervolgens is het aan de adverteerder om de klant te laten converteren.
- Cost per sale (CPS). Bij Cost per sale wordt aan de affiliate een vergoeding uitbetaald als de doorgestuurde bezoeker daadwerkelijk voor omzet bij de adverteerder zorgt. Dus door een productverkoop te doen. De vergoeding is meestal een klein percentage van het verkoopbedrag.
