Scroll Top
SEO Specialist

SEO Specialist

Wat is SEO?

Het is een veel gehoorde term bij het spreken over online marketing: SEO. Maar wat is SEO nou eigenlijk? SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie. Dat is een term die wordt gebruikt in de online marketing voor het optimaliseren van je website of webshop voor de vindbaarheid in zoekmachines. In Nederland en België is dat vaak de zoekmachine Google, want deze zoekmachine heeft met ongeveer 94% veruit het grootste marktaandeel in de Benelux. Maar je zou ook kunnen optimaliseren voor bijvoorbeeld de zoekmachine van Bing.

Bij SEO gaat het er dus om dat je zorgt dat jouw website goed scoort in de organische zoekopdrachten in Google. Dat zijn de “spontane” zoekopdrachten die een gebruiker van Google ingeeft in de zoekmachine. Je wilt dan dat jouw website zo hoog mogelijk in de resultaten wordt getoond. Dat doe je door zo goed mogelijk te voldoen aan de “spelregels” die Google daarvoor heeft opgesteld. Een ervaren SEO specialist kent deze spelregels goed en kan je helpen bij het stijgen in de zoekresultaten van Google.

SEO-specialist-Google
Beter scoren in Google doe je met een uitgekiende SEO strategie

Waarom is SEO belangrijk?

In online marketing is de vindbaarheid in een zoekmachine van groot belang. Heel veel bezoekers komen namelijk nog altijd binnen via een zoekopdracht in een zoekmachine zoals Google. Er zijn grofweg 2 manieren om via een zoekmachine verkeer naar je website te krijgen. Dat kan via het kopen van advertenties en het bieden op een goede positie (ook wel SEA genoemd – Search Engine Advertising) of via organisch zoeken – een goede positie die een zoekmachine jouw website geeft in de resultaten van de zoekopdrachten op basis van relevantie. Voor deze laatste versie hoef je niet te betalen en is dus goedkoper en in principe duurzamer dan de gekochte posities. Om die reden is het relevant worden, het optimaliseren van de website, voor een zoekmachine, SEO dus, zo belangrijk. Veel bedrijven hebben daarom zelfs een SEO-strategie.

Direct contact met de SEO-specialist?

    Supersnelle webhosting

    SEO is meer dan alleen goede teksten

    Bij SEO denkt men vaak vooral aan het schrijven van goede teksten. Er zijn echter veel meer aspecten die bij SEO van belang zijn dan enkel de teksten (met bepaalde zoekwoorden) op de website. Denk daarbij bijvoorbeeld ook linkbuilding. Hoe meer websites over een bepaald onderwerp of zoekwoord naar jouw website linken, hoe relevanter jouw website kennelijk is. En dat levert dan weer een betere positie op in die zoekmachine. Daarnaast is ook de techniek van je site belangrijk. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het toevoegen van een sitemap en het platform waarop je site draait. Verder zijn relevant voor SEO het toepassen van de juiste tags (H1, H2 etc) in je teksten, de gebruiksvriendelijkheid en het vermijden van dode links (404 error). Ook de laadsnelheid van de site speelt een rol in je positie bij de zoekmachine. Hoe sneller, hoe beter. Zorg daarom voor een goede, snelle hosting. Het optimaliseren van al deze factoren als een mix is het werkelijke zoekmachine optimalisatie. Als SEO expert met meer dan 15 jaar ervaring help ik je graag om al deze aspecten te optimaliseren en daardoor beter te scoren in google.

    SEO-vriendelijke teksten op je website

    Eén de belangrijkste onderdelen van het optimaliseren van je website voor de vindbaarheid in google is het schrijven van zogenaamde “SEO-vriendelijke” teksten. Dat geldt voor zowel de product beschrijvingen, als je die hebt, als voor de informatiepagina’s. Een gezellig praatje is daarbij dus niet goed genoeg. Bedenk echt wat je wilt (be-)schrijven en hoe en met welke zoekwoorden (ook wel keywords genoemd) je gevonden wilt worden in de voor jouw website belangrijke zoekmachines. Het is daarbij van belang dat de tekst wel echt de inhoud dekt van de pagina of van je website. Ook is het belangrijk dat je niet te vaak de beoogde keywords in je tekst vermeldt (we noemen dat over optimalisatie). Dat komt de leesbaarheid namelijk niet ten goede en ook Google houdt er niet van. Die wil relevante, unieke tekst. Ja, uniek dus. Het kopiëren van teksten (dat heet duplicate content) wordt niet op prijs gesteld door Google en komt je ranking dus niet ten goede. Ook AI-teksten zijn verre van perfect en je loopt het risico dat dezelfde of sterk gelijkende teksten ook door een ander vanuit AI worden gebruikt.

    Zorg daarom dus in het kader van het schrijven van een goede SEO-tekst dat de tekst die jij of je copywriter schrijft van jouzelf is, uniek dus. Heb je daarbij hulp nodig? Contacteer me!

    Linkbuilding

    Websites die relevant zijn voor een bepaald zoekwoord (keyword) scoren hoger in een zoekmachine dan websites die de zoekmachine als minder relevant beschouwt. Eén van de manieren waarop de zoekmachine relevantie beoordeelt is het aantal links dat vanaf andere websites naar jou verwijzen. Inkomende links zijn links die vanaf andere websites naar jouw website verwijzen. Deze zijn dus van belang in je SEO-strategie. Het is dus belangrijk om te werken aan je netwerk van links. Dat wordt linkbuilding genoemd.

    Vergeet je interne links niet

    Behalve links van buitenaf is het ook belangrijk om interne links te maken tussen pagina’s op jouw website. Bijvoorbeeld naar of tussen bepaalde informatiepagina’s of productpagina’s. Dit komt ook nog eens de navigatie en dus leesbaarheid van je website ten goede! Ook voor een goed linkprofiel kun je een beroep doen op mijn adviezen.

    De seo specialist: Ondersteuning bij SEO-vraagstukken

    Overtuigd van het nut van SEO voor jouw website, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je gewoon even sparren over jouw situatie? Als ervaren freelance SEO-expert help ik je graag op weg of adviseer ik je in je SEO-strategie. Neem gerust contact op via onderstaande knop!

    Lees ook
    Clear Filters

    Adverteren via affiliate marketing is een zeer krachtige, efficiënte en relatief goedkope manier om je online campagnes te promoten. Lees in dit artikel wat de mogelijkheden zijn.

    Voor goede en inhoudelijk content zoals blogartikelen, persberichten, advertorials of productomschrijvingen die converteren ben ik je graag van dienst.

    Geen tijd en of kennis om jouw MKB webshop een vliegende start te geven? Ik help je graag. Samen kiezen we het juiste platform, de logistiek, betaalmethodes, retourenbeleid. Ik help je ook met het schrijven van teksten en je online vindbaarheid. Voor al je e-commerce vraagstukken.

    Voeg een opmerking toe

    Privacy Preferences
    When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.