SEA specialist: Rendabel adverteren in Google
Wat is SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands: Zoekmachine adverteren. Kort door de bocht houdt dat in dat jij advertenties betaalt om in de zoekresultaten van de zoekmachine (meestal is dat Google) te verschijnen. Wie het meest betaalt, komt het hoogst, en dat is de positie die de zoeker als eerste ziet. Binnen Google zijn er diverse varianten om advertenties te plaatsen. De meest voorkomende is de tekstadvertentie. Maar is ook Google Shopping. Het grote verschil met SEO is dus dat je bij SEO je best doet om op een natuurlijke manier hoog te scoren in de normale resultaten, terwijl je bij SEA dus betaalt om zo hoog mogelijk geplaatst te worden. Als SEA specialist leg ik je graag uit hoe het werkt en sta ik je bij in jouw SEA-projecten.
Waarom SEA?
Het adverteren in een zoekmachine wordt vaak gedaan omdat het snel resultaten oplevert. Je krijgt snel veel verkeer en dat zou kunnen converteren. En je kunt heel goed aansturen binnen je doelgroep. Voor speciale gelegenheden zoals Black Friday, Valentijnsdag, Vaderdag, Moederdag, Kerst etc kan het ook heel effectief zijn omdat je dan gedurende een beperkte periode heel gericht kunt adverteren.
Hoe werkt SEA?
Heel kort gezegd komt het er op neer dat je kunt bieden voor een positie in de resultaten van een zoekopdracht. De hoogste bieder krijgt de beste positie. Er zijn diverse soorten “verschijningen” waarmee je binnen de zoekmachine kunt worden getoond. De meest voorkomende is de tekstadvertentie. Deze lijkt op de normale zoekresultaten van een zoekopdracht, alleen ze staan dus helemaal bovenaan en jij kunt zelf bepalen hoe de tekst eruit ziet en naar welke pagina op jouw website de klik gaat verwijzen. Ook kun je bepalen bij welke zoekwoorden jouw advertentie wordt getoond. Bij een organisch zoekresultaat pakt Google zelf wat het relevant vindt en heb je daar alleen invloed op door een hele goede SEO-strategie te hebben. Een andere manier van adverteren binnen de zoekmachine is via Google Shopping. Er worden dan tegen betaling afbeeldingen en links van de artikelen die jij adverteert getoond.
Direct contact met de SEA specialist?

Google Ads
Google heeft een speciaal tool ontwikkeld voor het adverteren in hun zoekmachine. Dat heet Google Ads (voorheen Google Adwords). Binnen dit platform kun je heel veel zaken zelf instellen, of er voor kiezen om dit te laten optimaliseren en automatiseren door Google (de duurste optie). Zo kun je aangeven bij welke zoekwoorden je wilt dat jouw advertentie wordt getoond, naar welke url er moet worden gelinkt, hoeveel je wilt bieden voor een goede positie (en er wordt ook informatie gegeven wat “de markt” biedt) en kun je allerlei geografische, sociaal-economische parameters laten meebeslissen. Het is heel uitgebreid en dus ook heel complex als je er echt optimaal gebruik van wilt maken.
De SEA specialist maakt jouw campagne rendabel
Het adverteren in Google en andere zoekmachines is echt een wereld op zich, met heel veel mogelijkheden. Google zet het heel laagdrempelig neer, maar als je niet precies weet wat je doet dan kan dit een hele dure exercitie zijn met (relatief) weinig resultaten. Uiteindelijk is Google namelijk gewoon uit op jouw advertentiebudget. Wil je zo slim mogelijk SEA laten uitvoeren? Neem dan contact met mij op! Ik kan je helpen met het goed inrichten van nieuwe Google Ads campagnes of bestaande campagnes zo herinrichten dat deze tegen lagere kosten veel beter gaan renderen. De advieskosten die je aan mij betaalt, betalen zichzelf echt dubbel en dwars terug!